עורכי דין לקידום מנהל תקין לבג"ץ: לפתוח את פנקס הבוחרים ואת רשימות המועמדים בעקבות דחיית הבחירות לרשויות המקומיות

עמותת "עורכי דין לקידום מנהל תקין" הגישה אתמול (24.10) עתירה דחופה לבג"ץ בבקשה לפתוח מחדש את פנקס הבוחרים ואת הגשת רשימות המועמדים בעקבות דחיית הבחירות לרשויות המקומיות בשלושה חודשים.
תאריך פרסום:

בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" קידמה הממשלה בהליך מהיר בכנסת את החוק לדחיית הבחירות לרשויות המקומיות מה-31.10.23 ל-30.01.24 , עם אפשרות לדחות את המועד בחודש נוסף בהתאם להתפתחויות הביטחוניות. החוק התקבל בתחילת השבוע בכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

במסגרת החוק, נקבע כי שורה של פעולות שקשורות בהליכי הבחירות, ושבוצעו לקראת מועד הבחירות המקורי, לא יבוצעו שוב לקראת מועד הבחירות החדש.

המשמעות היא שפנקס בוחרים חדש לא יישלף לקראת מועד הבחירות החדש, ואלפים רבים שימלאו להם 17 לאחר מועד הבחירות המקורי לא יהיו זכאים להצביע. בנוסף, תושבים ששינו את כתובתם מאז חודש ספטמבר האחרון לא יהיו זכאים להצביע ברשות המקומית שבה עברו להתגורר, גם אם השינוי נגרם עקב המלחמה.

"פנקס בוחרים חדש לא יישלף לקראת מועד הבחירות החדש" | צילום: ישראל ישראלי

לצד זאת, תושבים רבים שהיו מנועים מלהעמיד עצמם לבחירה לקראת מועד הבחירות המקורי וההגבלה לגביהם הוסרה בינתיים לא יוכלו להציג את מועמדותם לקראת הבחירות שיתקיימו בינואר הקרוב, מאחר שהגשת הרשימות גם היא פעולה שהוקפאה במסגרת החוק.

בעתירה שהוגשה אתמול (24.10; בג"ץ 7682/23) באמצעות עוה"ד נדאל חאיק, איתי צורף ומוחמד קדח, נטען כי הסעיף המקפיא את כלל הפעולות הקשורות בבחירות באופן גורף פוגע באופן בלתי-מידתי בזכות לבחור ולהיבחר ובזכות לשוויון.

בין היתר נטען כי הקפאת תמונת המועמדים הופכת בעייתית במיוחד על רקע העובדה שישנם מועמדים שנאלצו להתפטר מרשימותיהם כדי לחזור לשורות צה"ל ומשרדי הממשלה על מנת לסייע במאמץ המלחמתי, ונוכח העובדה שישנם מועמדים שנרצחו כבר בימי הלחימה הראשונים. בג"ץ הורה לכנסת ולמשרד הפנים להגיש תגובה מקדמית לעתירה עד ליום 8.11.23.

עתירה/פנייה לרשויות
עיצוב ופיתוח: קבוצת מינוף